השפעת האלכוהול על בריאות האדם


 

 

 

השפעת האלכוהול על בריאות האדם

כאשר מראים בטלוויזיה תכנית נוספת על בעיות של אלכוהוליזם, אנו ממהרים להחליף ערוץ – כי למעשה זה לא קשור אלינו. מה, כמה ליטרים של בירה במוצאי שבת עם חברים - זה אלכוהוליזם? או 300 גרם של וודקה?


עם זאת, לא תהיה השפעה שליליות של האלכוהול על הבריאות רק במקרה שהאדם לא שותה אלכוהול כלל. כל השאר מושפעים בדרגות שונות מההשלכות של שתייה. הדבר העצוב ביותר הוא שכמעט כל מערכת בגוף מגיבה אפילו למינונים הקטנים ביותר של האלכוהול.

 

קיבה ולבלב:

קודם כל, לאלכוהול יש השפעה שלילית על איברי העיכול: ושט, קיבה ולבלב. שם, ההשפעה השלילית של האלכוהול מתבטאת בפגיעה והרס של תאים של המשטח הפנימי של איברי העיכול, כוויות ונמק של הרקמות שלהם, ניוון של בלוטות אשר מפרישות את מיצי הקיבה ומוות של תאים המייצרים אינסולין. הדבר הזה, בתורו, מוביל לשיבוש של ספיגת מזון, עיכוב של הפרשת אנזימי עיכול והיתקעות מזון בקיבה.

לכן, הגוף יכול להגיב להשפעה של האלכוהול בכאבים חדים בבטן, בבעיות עיכול, דלקת קיבה, סוכרת, דלקת הלבלב או סרטן קיבה.

 

מערכת הלב וכלי דם:

מהקיבה והמעיים אלכוהול נכנס לזרם הדם וממשיך להשפיע לרעה על הגוף האנושי.


ראשית, אלכוהול תורם להרס של כדוריות דם אדומות. כתוצאה מכך, תאי הדם המעוותים אינם מסוגלים להעביר חמצן מהריאות אל הרקמות (ואת דו תחמוצת הפחמן בחזרה), וגם לבצע פעולות אחרות. כתוצאה מכך, אפילו אדם ששותה בצורה מתונה, כאשר יגיע לגיל 35-40 יחלה במחלות של מערכת הלב וכלי דם: מחלת עורקים, טרשת עורקים והפרעות קצב.


שנית, ההשפעה השלילית של האלכוהול מתבטאת גם בבעיות של שמירה על רמת הסוכר. זה, בתורו, יכול להגדיל או להקטין את רמת הסוכר בדם. דברים אלו יכולים להוביל לתוצאות בלתי הפיכות: לסוכרת, בעיות בכלי הדם, הפרעה של מערכת העצבים והמוח.


שלישית, למערכת הלב וכלי הדם מסוכנת גם שתיית בירה בכמויות גדולות. אפשר לחשוב שבירה בלתי מזיקה, אך בכמויות מופרזות (3-5 ליטר ביום) היא יכולה להוביל להיפרטרופיה של שריר הלב - הלב גדל, ונוטה להתכווץ מהר יותר. מכאן מופיעים כל מיני סוגים של הפרעות קצב ועליה בלחץ דם.

 

המוח ומערכת העצבים:

הם הכי נפגעים מהאלכוהול. ואם ההשפעות השליליות של האלכוהול על שאר מערכות הגוף לא נראות לעין בהתחלה, אז במקרה הזה התמונה יותר ברורה.


קודם כל, אלכוהול מסוכן למוח בגלל שהריכוז שלו שם הרבה יותר גבוה מריכוז בשאר איברי הגוף. דווקא בשביל הרקמות של המוח האלכוהול הוא רעיל במיוחד – וזו הסיבה לתחושת שיכרון. האלכוהול גורם להרס של המוח.


הצילומים של המוח של השתיינים נראים מוזר: המוח נראה מקומט, נפחו מופחת, הוא מכוסה בצלקות, פצעים, כלי דם נפוחים וציסטות.


ההשפעות של האלכוהול על הבריאות באה לידי ביטוי גם במערכת העצבים - עקב שיתוק של אזורים מסוימים במוח: מופיעות בעיות זיכרון וריכוז, תפיסת העולם, התפתחות אינטלקטואלית, חשיבה, בעיות נפשיות והופעת התמכרות ודגרדציה.


בסופו של דבר, מנה גדולה של אלכוהול (1 -1.25 ליטר למבוגר) יכולה להוביל לתרדמת ומוות.

 

כבד:

הכבד גם מושפע מאוד מהאלכוהול. תחת השפעת האלכוהול נהרסים תאים בכבד – ובמקומם נוצרת רקמה צלקתית, אשר אינה מבצעת את הפונקציה שאמור לבצע כבד – וזה מוביל לכל מני הפרעות מטבוליות.
 

המחלה הידועה ביותר של הכבד, שמופיעה כתוצאה מהשפעת אלכוהול – זה צירוזיס. מה המחלה הזאת עושה? עם הזמן, תחת השפעת אלכוהול הכבד מתכווץ, והדבר מוביל לדחיסה של כלי הדם, סטגנציה של דם והגברת לחץ בכלי הדם. כלי הדם מתפרצים, וברוב המקרים גורמים למוות.

 

האם אלכוהול יכול להועיל?

 

מחקרים רבים הוכיחו גם השפעה חיובית של אלכוהול על גוף האדם. כמובן, זה אפשרי רק במקרה של שתיית אלכוהול בכמויות קטנות.


כך, יין אדום מחזק את מערכת החיסון, מונע הופעה של טרשת עורקים, מחזק את חילוף החומרים בגוף ומוציא החוצה רעלים ופסולת.

יין לבן ושמפניה טובים ללב חלש.

יין חם יתמוך בגוף במקרה של הצטננות, ברונכיטיס או דלקת ריאות.

שתיית בירה תסייע להפחית את הסיכון של מחלות לב וכלי הדם, סרטן, פרקינסון ואלצהיימר, וגם תאט את תהליך ההזדקנות.

וגם וודקה יכולה להיות שימושית - היא מורידה את רמות הכולסטרול בדם.

אז באילו תנאים ההשפעה של האלכוהול על הבריאות תהיה חיובית?

מדענים הסיקו סטנדרטים, אשר אם נדבק בהם, נוכל לשתות אלכוהול מבלי לפגוע בבריאות.

עבור גברים – זה 20 גרם של אלכוהול טהור. 
עבור לנשים - חצי מזה.

לדוגמה – כמות כזו מכילים 30 גרם של וודקה, 100 גרם של יין, או 300 גרם של בירה.


אל תשכחו את הסכנות של האלכוהול ותשתו רק לבריאות!

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> בריאות ורפואה >> השפעת האלכוהול על בריאות האדם